Friday, September 26, 2008

Karya Buat Dua Insan " Penghayatan Antara dua Benua"

Lihatlah,iktibarkanlah dan kesihankanlah dua insan yang saling berjauhan demi tugas dan bangsa. Dengan adanya Yahoo Massenger, nasiblah ini sebagai penghubung antara dua benua. Walaupun jauh seberang manapun namun dua insan melepaskan kata yang sering memberi pencahayaan yang mejadi seiring dengan lafaz kata sehidup semati. Adakah ini pergolakan hidup percintaan manusia. Sering di caci dan sering ditomah dikernakan wang, harta dan nafsu? Namun, kedua insan bertahan ,kunci kesetiaan adalah bertolak ansur dan saling percayai sesama lain.

Lebaran tidak jauh dari perhitungan tangan. Mata dan kiasan bibir selalu terpahat di benak kepalaku..Kenapa kah ianya sering terjadi? Adakah kau penghujung wasiat Tuhan untuk membahagiakan hidupku? Seribu Tahun ku menunggu kebahagian agar mencari sang suami yang membimbingku agar aku tidak sesat dalam pangkuan iblis dan syaitan.
Ya tuhan! Jika ia jodoh persentapanku sepanjang hayatku, restuilah agar kami berbahagia.

Ampunkan lah segala dosaku wahai insan ku sanjungi, inikah pengajaran yang ku lalui? Ku berjanji tak kan ku ulangi. Ku terkenang pada mu wahai sang perkasaku. Takbir laungan, pasti mataku berderai megenangkan dan sambil mencium tangan sang saujanaku di perantauan. Rasa berdosa selalu menghantui jiwa. Walaupun pemergiannya ku ingati, namun kurelakan dikau pergi,walau hati berat meragui. Sepuluh jari sudah kususun,setiap malam menadah agar doa dihinggap dengan lintasan Lailatu Qadar,hati berkat
a “ Ya Allah, jika ia orang yang ku mahui dan ku sanjungi,makbulkan doaku,agar sekali ini tepatlah keputusanku, maha benar kata launganmu, aku rela menerima segala kudrat dan iradat mu”

Ku berharap kepadamu agar menjadikan iktibar pengajaran kita berdua agar tidak mengulangi perkara yang sama. Sama-samalah kita memperingati dan menasihati agar hawa nafsu tidak selalu menghantui kita.

Anak cina bersampan kotak
Muatan sarat dengan ragi
Biar retak bumi kita pijak
Kamu takkan ku lepaskan lagi.

Ada telaga di puncak gunung
Jumlah tujuh letak setentang
Mengapa leka duduk termenung
Orang jauh bilakan pulang

Akhir kataku,

Sebiru langitmu, seputih awananmu, seindah kasihmu, sesejuk memandangmu, terpahatlah sebuah lukisan cinta kasih abadi di hatiku.