Saturday, July 5, 2008

BENUTAN KERANCHING



















Explorasi hari ini, went to Kg Benutan Keranching, Tutong. Frankly speaking, Syukriz inda pernah ke pedalaman Kampong ani. Si Jeff membawa aku ke kampongnya. Jarang ia kan kesana, pasal katanya boring and nada berservis mobile ulehnya. So around, 3pm lalu sebelum balik ke bandar dari Belait, singgah sekajap ke kampong ani. Actually nada plan kan singgah, tapi it seems weather mengizinkan dan alang2 jua lah singgah kerumah auntienya di Benutan.


Benutan Keranching terkenal dengan pertanian padi. Musim ani inda berapa, pasal tumbuh sudah lalang. Penanaman padi dilakukan perawalan bulan Oktober. Time kami singgah meliat suasana not the right timing. Perjalanan ke kampong mengambil masa sejam jua kan masuk ke pedalaman. And i guess, kalau waktu malam, memang mengerunkan, pasal nada tiang lampu untuk menghalake kawasan kg pedalaman Benutan. Kebanyakan kampong ani ditakluki dan di huni oleh orang dusun dan iban. Kata si Jeff, kalau ada rumah separuh batu separuh kayu,iatah penghuninya orang mualaf. Di kawasan sana atu pun ada tempat untuk Pusat Dakwah Islamiah,membuat acara untuk penduduk sana yang berkeinginan untuk memeluk Islam.


Sampai saja di rumah Hjh Rohaya (auntie Si Jeff), kelihatan kawasan rumahnya sunyi. Rupa2nya, anaknya semua bekeraja di bandar. Kesian syukriz meliat seorang bini2 tua tinggal seorang dirumah. Hajat kesana, sebenarnya kan begambar di kawasan belakang rumahnya yang ditanami oleh padi. Tapi payah kami dua kan masuk pasal, lalang banyak tumbuh dan laluan kan kesana dijerami uleh aying yang betakung luak di perbatasan kan kesana. So, terpaksa tah,dipinggir2 saja. And Syukriz sampat mengambar bunga Orchid. Actually anaknya menjual,tapi anak nya dibandar. Ada hajat hati Syukriz kan bemalam disana,tapi tunggu tah syukriz cuti. I bet kawasan sana memang selesa kalau diwaktu pagi dan kesunyian kawasan sana memang tenang.


Dalam perjalanan ke rumah auntie si Jeff, pun ada ku teliat Kerabau melintas and ada balai raya Benutan yang lama inda bepakai. Sekolah buruk pun ada yang inda bepakai. Sayang, banyak kawasan sini inda bepakai. I wonder mcm mana penduduk sini, sanggup melapangkan hobby bisdurang dikawasan pedalaman ani. No place for activicties for them to do during their spare times. Barangkali bekabun saja kali. And lagipun inda banyak ku meliat anak2 muda bekeliaran di sekitar kawasan sana. Keliatan seorang dua saja, dapat dikira dlm perjalanan pigi dan balik.Nearly 5pm, barutah kami balik and singgah makan di Bandar Tutong restoran Faize, pasal kelaparan balum makan dari tengahhari. Kami makan Bfast di Seria, arah CA mohammad saja, atupun makan mertabak.



Well that all folks! See u next destination will be Tasik Merimbun...

Rgds,


Syukriz

No comments: